Tänane kuupäev Jaan 17th, '18, 03:30

Kõik kellaajad on UTC + 3 tundi [ DST ]




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Rummulukkude hooldamine
PostitusPostitatud: Mai 8th, '09, 18:26 
Eemal
kollane lai vöö
Kasutaja avatar

Liitunud: Mai 5th, '09, 12:30
Postitusi: 149
Auto: SJ413 cabrio / Jeep Cherokee XJ
Asukoht: San Francisco, CA
Käsitsi lülitatavate rummulukkude hooldus (AISIN)
Tundus hea mõte tõölkida üks lihtne tehniline artikkel manuaalsete hubide hooldamisest. Väga tihti jäetakse see töö viimasele minutile või üldse tegemata ja see on rikub hubid ja rattalaagrid üsna kiiresti. Jutt käib siis AISIN hubidest, mis on vist parimad hubid üldse ja samas ka kõige levinumad originaalvarustusena Toyotadel, Suzukidel jpm.

Hubi tööpõhimõte on lihtsustatult selline, et hubi sees on veel nö. sisemine hub mis ühendatud poolteljega nuutide kaudu. Hubi kaane all on sidur e. lülitusmuhv, millega saab hubi korpuse ja sisemise hubi omavahel jäigalt ühendada. Kui hub on vaba ehk FREE peal, siis sisemine hub ja välimine osa on üksteise suhtes vabad. Kui hub keerata kaanelt LOCK asendisse, siis haagitakse lülitusmuhvi abil sisemine hub korpuse külge ja selle kaudu on pooltelg ning ratas omavahel ühendatud.

Pilt
Hubi osad: 1) lülitusketas; 2) kaas; 3) tihend; 4) hubi korpus; 5) lüliti lukustusrõngas, vedru ja teraskuul; 6) kaane poldid; 7) O-tihend; 8) pingevedru, põrklink, vedru; 9) lülitusmuhv (või sidur).

Lahtivõtmine
Enne kui hakkate hubi maha võtma, keerake kaanelt FREE asendisse. Seejärel võtke 10mm padruniga maha hubi kaas. Koos kaanega tuleb välja ka hubi lülitusmuhv. Enne hubi korpuse lahtivõtmist tuleb eemaldada pooltelje stopperseib. Enamasti on selleks rõngasseib pooltelje soonel, mõnikord on ka pooltelje otsas polt ja selle all seib. Hubi korpuse maha keeramiseks tuleb kõigepealt mutrid lahti keerata, nende all on seibid. Seibide all omakorda on koonused, milledega võib minna veidi keerulisemaks. Veab kui koonused pisema loksutamise peale lahti tulevad, kui aga ei tule, siis tuleb neid mõnda aega meelitada. Võib proovida koputada korpust siit sealt, roosteõli aitab ka veidi. Soovitaks kopsida mingi pehmema, nt messingist haamriga või üldse läbi puuklotsi lüüa. Kindlasti ei tohiks koonuste juurest metallhaamriga hubi korpust vigastada. Olen näinud hubie, milledel korpuse koonuspesad täiesti ovaalseks pekstud, hubi põhi on nagu kuumaastik mis ei saagi enam veetihe jääda.

Kui hub lõpuks käes, siis võta kõik ilusti lahti. Hubi korpuse sees on veel sisemine hub, selle saab lahti kui kõigepealt eemaldad põhja lähedalt lukustusseibi, siis saad kätte liugurrõnga ja selle seibi.

Jäta meelde kuidas vedrud olid ja puhasta kõik osad ükshaaval ära. Samuti hubi korpus seestpoolt. Võid võtta lahti ka hubi kaane, seda hoiab samuti lukustusseib. Ettevaatlik tasub olla hubi kaane sees oleva väikese vedru ja teraskuuliga, kipuvad kergesti ära kaduma. Kui hubi kaas on juba lahti võetud, võib need juba samas üle ka värvida. Kaane sees on veel rõngastihend, kui see on väsinud siis tuleb ära vahetada. Veel üks koht kust vesi sisse pääseb.

Kokkupanek
Kui kõik jubinad on kenasti punastatud ja kontrollitud, siis võib hakata uuesti kokku panema.
Määrimiseks sobib mõni veekindel määre, mina olen suvistes oludes kasutanud sama mis kardaaniristides. Mõned kasutavad ainult WD40 kui sellel on suht kehvad määrimisomadused ja veekindlust pole ollagi. Loomulikult ei tohi kõik paksult sisse mökerdada vaid õhuke kiht igale pinnale. Paks määre läheb madalal temperatuuril liiga tihkeks ja siis ei taha hubid enam hästi lülituda. Talvel soovitaks eriti tagasihoidlik olla paksema määrdega ja pigem kasutada midagi vedelamat (vasemääre, ATF)

Pilt Pilt
Nüüd tuleb tagasi keerata hubi korpus. Kui tihendit pole kuskilt võtta ja ise ei viitsi lõigata, võib hädaga kasutada ka silikooni. Sellega ei maksa ka väga üle ujutada, võib segada hiljem koonuste kättesamist ja isegi hubi tööd. Mutrid käivad peale jõuga 31Nm ehk siis mitte väga nõrgalt. Hubi mutrite lahtitulemine võib metsas olla üsna fataalne, lõppedes hubi ringi tõmbamisega ja tikkpoltide purunemisega.
Ärge unustage pooltelje stopperseibi. Pooltelje ots võib anda niipalju sissepoole liikuma, et stopperrõnga soon kaob hubi sisse ära. Pooltelje otsas on keermestatud auk, sealt on mugav poldiga tõmmata ja samal ajal stopperseibi soonde ajades.

Hubi kaane kokkupanek
Kui hub paigas, siis tuleb ka sellele kaas tagasi panna. Tõmbevedru peab minema lülitusmuhvi sisesoonde, selle külge kõib plekist vaherõngas. Selle külge käib omakorda survevedru, mis teise otsaga kinnitub hubi kaanele. Kui vedrud paigas, siis tuleb lülitusmuhv vastu kaant suruda ja soonde keerata. Kui kõik õnnestus õigesti, siis lülitusmuhv peab püsima kaane küljes. Nüüd ühe käega lülitusketast keerates ja teisega lülitusmuhvi paigal hoides peab see soones liikudes kas kaane vastu tõmbama või eemale liikuma.

Kui kõik on koos, siis hubi kaas sobib peale ainult selliselt, et vedrude vaherõnga kõrvad satuvad hubi korpuse tühjadesse pesadesse (2tk üksteisega vastamisi) Hubi kaas sobib peale ainult 2-s erinevas asendis, 180 kraadi üksteise suhtes. Kui kaas läheb ilusti lõpuni vastu hubi korpust, siis on suure tõenäosusega õigesti koos. Kaanepoldid tuleks keerata kinni 9.5 Nm-se jõuga (ehk siis hellalt). Kiire testmise hubile saate teha kui tõstate ratta maast lahti ja lihtsalt ajate käega ringi. Esisillal peab olema vedu taga ja teine ratas lukus ja maas. FREE asendis peab ratas vabalt veerema, LOCK asendis peab ratas paigale jääma.

Hooldusvälp
Töökorras hubid ei vaja üldiselt väga tihti hooldamist. Mina olen lihtsalt pärast vesisemat sõitu hubi kaane alt sisse piilunud. Väike tilk vett pole veel midagi hullu aga kui juba roostene emulsioon seal sees loksub, siis on targem juba hubid lahti võtta.

Pilt

_________________
SJ413 cabrio-90, Cherokee XJ-00


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 

Kõik kellaajad on UTC + 3 tundi [ DST ]


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
phpbb.ee 3.0.4++